Infopunt Grote Zeilvaart
Infopunt Grote Zeilvaart
Historie
   

Door boeken als Scheepsjongens van Bontekoe voelde ik me als jongen al erg aangetrokken tot zeilschepen en varen. Ik raakte aan de zeilsport, maakte IJsselmeer-, Wadden- en zeezeilreizen, was een tijdje eigen-jachtschipper en ik ben roeier en zeilinstructeur. Op de (eerste) Eendracht maakte ik twee reizen als kwartiermeester. Op één van die reizen kreeg ik de gelegenheid in het want op te enteren en om op de enige ra aan boord, hoog boven een aanschietende zee, met anderen de breefok te bergen. Even proefde ik hoe het er op de zeilschepen van weleer aan toe ging.

Van het begin af aan boeiden mij de clippers (± 1850-1870) en de windjammers van rond 1900 en later, het meest. Ik las veel over de schepen uit die perioden en kreeg zodoende inzicht in de opbouw van de tuigage en het leven aan boord. In die tijd (ik spreek hier van ± 1960) was er een vereniging die er voor ijverde voor Nederland een groot raschip in de vaart te krijgen. Toen dat maar niet lukte, (later werd door die vereniging de Eendracht in de vaart gebracht) wilde ik voor mezelf eens op papier gaan zetten hoe ík vond dat zo'n schip eruit moest komen te zien. Aan de hand van het hoofdstuk scheepstekeningen uit een van mijn watersportboeken, was ik in staat om een ontwerp te maken. Met behulp van dat ontwerp wilde ik ook mijn voorliefde voor het grote zeilschip visualiseren. Het ontwerp stamt uit 1966. Mijn lievelings tuigage is die van een brik, dus een brik werd het (brik: tweemaster met aan beide masten een kompleet stel razeilen). Het is een ontwerp in de traditie van de zeilvaart, met name die uit de 2de helft van de 19de eeuw, en naar moderne inzichten vorm gegeven.


ontwerp van de 'Diepzee'

Hoewel ik in het ontwerp al mijn gevoel had gelegd wat ik aan een schip mooi vond, kreeg ik er toch niet een bevredigend 'plaatje' van. Ik wilde mijn schip ook in het echt zien. Als onvermogend jongeling kon ik niet anders dan er een model van maken. Daar ben ik in 1967 mee begonnen en begin 1990 was de bouw voltooid.

 

Ondertussen had ik me een schat aan kennis over vierkant getuigde zeilschepen eigen gemaakt. Met name over de geschiedenis van het zeilschip en de ontwikkeling van romp en tuigage van zeilschepen uit de laatste periode van de zeilvaart, die met de ontwikkeling van de clippers zijn intrede deed. Met die kennis wilde ik iets doen en het was een vanzelfsprekende stap om mij tot informatiepunt 'uit te roepen'.

Zo opende ik op 1 september 1992 het:

 
Infopunt GROTE ZEILVAART
 

Met een persbericht(pdf) en een folder(pdf) heb ik mijn infopunt op ruime schaal in de openbaarheid gebracht.

Na de voltooiing heb ik met mijn model een aantal keren deelgenomen aan een Haarlemse hobbybeurs. Ieder jaar bleek het me weer dat bezoekers waarmee ik in gesprek raakte over zeilschepen en zeilscheepvaart, blij verrast waren dat een aantal uitdrukkingen die ik noemde uit de (zeil)scheepvaart afkomstig bleek te zijn. In die tijd (1995) ben ik begonnen een soort documentatie aan te leggen over 'zeemansuitdrukkingen' en met name die uitdrukkingen die in het dagelijks taalgebruik zijn ingeburgerd. Me van geen andere mogelijkheden bewust, schreef ik de door mij 'gevonden' uitdrukkingen en gezegden op de achterkant van gebruikte A4-tjes zoals brieven en oude rapporten (ik ben heel erg voor hergebruik). Iedere uitdrukking op een apart papier. Begin 2004 was e.e.a. uitgegroeid tot een flinke stapel papier. Toen één van mijn dochters haar sterk verouderde computer wilde opdoeken, kwam ze op het idee dat dit misschien het moment was om haar vader aan de computer te krijgen. En zo geschiedde!

Hoewel het helemaal niet mijn bedoeling was geweest een boek uit te brengen, gingen mijn gedachten daar na verloop van tijd, na het zien van al die bladzijden met keurig gerangschikte letters en woorden, wel naar uit. Het resultaat van mijn inspanningen kunt u nu aanschouwen.

Op 20 augustus 2007 zag mijn boek het levenslicht.

 
bottom

2017© Infopunt Grote Zeilvaart, Alle rechten voorbehouden.